خلاقیت در کلاس ها و مدارس ابتدایی
معلم دورهی ابتدایی میباید ذهنی فعال ، پویا و اطلاعاتی علمی و بهروز و کاربردی داشته باشد . معلم دورهی ابتدایی باید یک سلسله اصول و مبانی را در جهت پرورش خلاقیت دانش آموزان در کلاس درس در نظر بگیرد تا بتواند در این زمینه مؤفق شود . برخی از این اصول به شرح زیر است :
۱) پرورش خلاقیت در آموزش ابتدایی نیازمند نوگرایی ، انعطافپذیری و تنوع در رفتار ، گفتار و تدریس است .
۲) اگر معلم ابتدایی پرتکاپو ، با انرژی و فعال و با نشاط باشد سبب رشد خلاقیت در دانش آموز خواهد بود .
۳) اعتماد به نفس معلم در رشد اعتماد به نفس در دانش آموزان ابتدایی خلاقیت است.
۴) خطرپذیری ، بارش فکری ، یورش اندیشه برای دانش آموز زمینه فن پرورش خلا قیت است .
۵) میل به تجربههای آموزشی ناشناخته ، ترجیح دادن سادگی به پیچیدگی ، طرح سوال ، تحریک کنجکاوی ، آموزش کشف محیط ، جهتدهی ذهنی دانش آموز ، برای رشد خلاقیت در دورهی ابتدایی ضروری است .
۶) فشار نیاوردن ، تحمیل نکردن دانستههای خود و تقویت مثبت دانش آموز ابتدایی در پرورش خلاقیت تاثیر بسیار دارد .
۷) بازی و فعالیتهای آزاد و انعطافپذیر کلاس سبب رشد افکار و احساسات خلاقانه میشود .
۸) معلم شوخ طبع ، خوشرو و دارای علایق هنری باعث تحریک در رشد خلا قیت می شود .
۹) پرهیز از دانش جدید ، روش های تازه ، فکر نو ، برنامههای جدید و ابراز وجود مانع رشد خلاقیت است .
۱۰) گرایش به روشهای تکراری ، آموزش از روی عادت ، پرسش و پاسخ کلیشهای ، روح خلاقیت را در دانش آموز ابتدایی میکشد .
۱۱) نداشتن تمرکز ذهنی ، تحمل نکردن ، ابهام و تضاد وابستگی و انجام فکری نشانه نبود خلاقیت است .
۱۲) رشد علمی ، تجربه کلا سی ، ارزشیابی مستمر خود از عوامل رشد خلاقیت است.